Prvo slovensko civilno letališče v Mostah je z zaključkom prenove zgradb, ki jo je izvedla družba BTC v javno-zasebnem partnerstvu z Mestno občino Ljubljana, ter novo kulturno in kulinarično ponudbo obujeno in odprto za obiskovalce. V prostore nekdanje letališke zgradbe v BTC Cityju Ljubljana obiskovalce vabi Kavarna Cacao, v nekdanjem kontrolnem stolpu letališča pa so Muzeji in galerije mesta Ljubljane uredili razstavo, ki predstavlja zgodovino in razvoj slovenskega letalstva ter starega ljubljanskega letališča.

Zgodba prvega slovenskega civilnega letališča v ljubljanskih Mostah je zaživela z velikim letalskim mitingom 20. avgusta 1933, letališče pa je začelo po letu 1979, ko so se morala letala umakniti industrijski coni, propadati. Družba BTC se je tako pred tremi leti edina prijavila na javni razpis in s projektom Obnova Starega letališča Ljubljana vstopila v javno-zasebno partnerstvo z Mestno občino Ljubljana (MOL), s katero sta za izvedbo projekta podpisali koncesijsko pogodbo za obdobje 25 let. Po nekaterih informacijah gre za prvi projekt javno-zasebnega partnerstva na področju kulturne dediščine. Cilj projekta je bila obnova letališkega stolpa in letališke zgradbe, ureditev okolice, programska oživitev ter predstavitev lokacije kot kulturne dediščine izjemnega pomena. Prenova je potekala skladno z usmeritvami MOL-a in drugih organizacij, vpetih v projekt: Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slovenije in Muzejev in galerij mesta Ljubljane. Vrednost investicije družbe BTC znaša okoli 800.000 EUR.

Ob zaključku projekta so se predstavniki družbe BTC, MOL ter partnerji, ki so sodelovali pri projektu, zbrali na družabnem srečanju na območju Starega letališča Ljubljana, kjer je iz propadajočih objektov nastal pravi biser. S predsednikom uprave družbe BTC Jožetom Mermalom in županom MOL Zoranom Jankovićem so si gostje ogledali prenovljene prostore ter uživali v pogostitvi Kavarne Cacao.

Jože Mermal, predsednik uprave družbe BTC, je ob zaključku obnove letališča izpostavil: »To je izjemen projekt javno-zasebnega partnerstva med družbo BTC in MOL, ki smo ga realizirali z namenom, da bi neprecenljivi zgodovinski vrednosti starega letališča dodali še urbanistični in arhitekturni poudarek. Objekta bosta služila javnosti tako z vidika izvrstne kulinarične ponudbe Kavarne Cacao, kot tudi z možnostjo ogleda zbirke fotografij, ki obeležujejo pionirske čase prvega ljubljanskega civilnega letališča. Lahko rečem, da je območje Starega letališča resnično dobilo dušo in veseli me, da je postalo tudi najbolj zeleni del BTC Cityja.«

Pomen uspešnega javno-zasebnega partnerstva je izpostavil tudi Zoran Janković, župan MOL: »Veseli me, da smo takrat, ko smo iskali partnerja za izvedbo projekta, našli skupno vizijo z družbo BTC. Jožetu Mermalu se zahvaljujem za pogum, saj je kot rezultat partnerstva nastala krasna stavba z izjemno vsebino, dostopno vsem meščankam in meščanom Mestne občine Ljubljana. Čestitke tudi najemnikom, Kavarni Cacao, kot tudi projektantom, izvajalcem in nadzornikom.«

Letališki stolp in letališka zgradba sta tako danes obnovljena in odprta za javnost. V letališki zgradbi so uredili prostore Kavarne Cacao, ki se je pridružila več kot 70 kulinaričnim ponudnikom na območju, ki pod blagovno znamko Food Bluz postavljajo BTC City Ljubljana na zemljevid pomembnih kulinaričnih destinacij v Evropi, zanimivih tudi za turiste. Kavarna Cacao obiskovalcem ponuja odlične sladice, izdelane iz najkakovostnejših sestavin, in dnevno sveže sladolede lastne proizvodnje, ki jih postrežejo tudi na prijetni letni terasi. Poleg sladkih priboljškov ponujajo še slane prigrizke, pester nabor odličnih napitkov in sadnih kup, ki jih vsako leto prilagodijo novim kulinaričnim trendom. V času kosila je na voljo tudi izbrana ponudba kosil za različne okuse.

V nekdanjem kontrolnem stolpu letališča pa si lahko obiskovalci ogledajo razstavo o naprezanjih za vzpostavitev letališča v Ljubljani, zanimivostih letalske zgodovine mesta ter o samem Starem letališču Ljubljana, ki so jo uredili Muzeji in galerije mesta Ljubljane. Želja po organiziranem ukvarjanju z letalstvom je v Ljubljani obstajala že od 20. stoletja, po prvi svetovni vojni pa je bil v mestu ustanovljen aeroklub, ki je izvajal polete s starega letališča v Šiški. Po prizadevanjih za vzpostavitev pravega letališča so leta 1933 odprli prvo slovensko civilno letališče v Mostah. To je Ljubljano povezalo s »svetom«, saj je bila takoj vzpostavljena letalska povezava z Zagrebom, nekaj tednov kasneje pa še s Suskom. Razvoj letalstva po drugi svetovni vojni je povzročil, da je travnato letališče postalo pretesno. Tako so leta 1963 odprli letališče na Brniku, letališče v Mostah pa je kot športno letališče delovalo do leta 1979. Leta 2011 je območje postalo kulturni spomenik lokalnega pomena. Poleg novo obnovljenih zgradb letališča je ohranjen še nekdanji letališki hangar, v katerem že več let domuje avtosalon.

 

Dodatne informacije

Maja Oven, direktorica Sektorja za tržno komuniciranje in odnose z javnostmi

Zaključek projekta Obnova Starega letališča Ljubljana

Foto : Studio Bomba